Contactinfo: +31 (0)6 10805186 of info@2LearnSmart.nl
2learnsmart-twitter 2learnsmart-linkedin

Mijn eerste MOOC; go mad of knowmad?

Posted by Kirsten Godding in Leerbelevenis | 2 comments


Voor mij een nieuwe leerbelevenis, een hele MOOC. En ik denk dat er meer mensen zijn die niet eerder een MOOC volgden. Toch? Overweeg je om kennis te maken met een MOOC? Doen! Het levert je verrassende nieuwe perspectieven op! Net zoals de foto van Dewi Baggerman (11), waarmee zij de National Geographic Kids fotowedstrijd won.

Lees verder, als je benieuwd bent naar mijn eerste tien MOOC-indrukken…


”Ga ik het echt doen?” dacht ik toen ik eind december de aankondiging las. Nieuwsgierig gemaakt door de titel ‘Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!’ schreef ik me in op de MOOC die duurt van 16 januari tot 27 januari 2017. Deze MOOC is geïnspireerd op vraagstukken uit het boek ‘Leren in tijden van tweets, apps en likes’.

Vraag je je af wat een knowmad is? Ik had geen idee. John Moravec (bron: Knowmad society, 2013) heeft dit al voor ons uitgezocht en bijgaande afbeelding (Bron: MOOC ‘Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!’) illustreert wat een knowmad kenmerkt.

Na eerdere pogingen, ben ik dit keer niet alleen gestart, maar heb ik de MOOC ook afgerond! En dat zegt veel. Zoals altijd bij leren het geval is: intrinsieke motivatie is noodzakelijk om door te gaan en werkelijk tot leren te komen. Het is drijvende krachten Joitske Hulsenbosch, Sibrenne Wagenaar en Francois Walgering, samen met ruim 600 deelnemers, gelukt om mij actief deel te laten nemen aan de MOOC ‘Help, er zit een knowmad in mijn organisatie!’ En ‘knowmad’ Petra Peeters heeft me over de streep getrokken om een eerste blog te schrijven. Voor mij is deze MOOC in alle opzichten geslaagd!

Iedereen weet wat een MOOC is!

Als L&D expert word ik geacht te weten wat een MOOC is. Voor de zekerheid een korte opfriscursus: Massive Online Open Course. Ofwel: met heel veel deelnemers tegelijkertijd online een cursus volgen. Nouja, een cursus.

De MOOC wordt rondom enkele thema’s opgebouwd.

  • Bij elk thema vindt je een video, artikel of illustratie waarbij een vraag of stelling gedeponeerd wordt. Je kunt hierop reageren, met andere deelnemers discussiëren en zelf vragen stellen.
  • Er is er een plek waar je alle bronnen vindt. Hier kunnen alle deelnemers zelf informatie up- en downloaden (artikelen, video, blog, etc.).
  • En niet te vergeten, het kenniscafé! Even naar het café om je vragen te stellen, kennis te maken, of gewoon even bij te praten.

Een verrassend perspectief

Voor mij is een MOOC een eenvoudige manier om snel, in relatief korte tijd, met veel mensen zienswijzen, ervaringen, kennis en ideeën uit te wisselen. Deze MOOC geeft mij veel stof tot nadenken en helpt bij mijn eigen visieontwikkeling.

De verrassende perspectieven spreken mij het meeste aan. Die waar ik zelf nog niet aan had gedacht of die niet voor de hand liggen. Waardoor je een heel ander ‘plaatje’ krijgt. Dat is precies wat mij raakt in de winnende foto van de National Geographic Kids fotowedstrijd.

Aan de veelheid aan onderwerpen en de eindeloze reacties in de discussies moest ik wennen. Wat ik heb geleerd? Laat je niet gek maken! Filter, lees diagonaal, ben kieskeurig! Blijf rustig, laat je niet opjagen door te behalen punten of andere competitieve elementen. En… vertrouw op je eigen expertise bij de keuzes die je maakt in je MOOC-leerbelevenis. Maak van je ‘Knowmad’ ervaring geen ‘go mad’ ervaring.

Mijn eerste tien MOOC-indrukken 

Klaar voor jouw MOOC-ervaring? Eén tip: kies een MOOC rondom een thema waar jij enthousiast van wordt. Als je nog twijfelt? Ik heb mijn eerste tien indrukken van deze MOOC voor je op een rijtje gezet. Persoonlijk en zeker niet volledig, maar het geeft je een indruk.

  1. HANDIG Behalve dat ik leer hoe een MOOC als leerinterventie ingezet kan worden, doe ik tegelijkertijd zelf praktijkervaring op. Alles snel en online!
  2. LEUK Zoveel bekende en minder bekende professionals uit het (digitale) L&D netwerk kom ik tegen. Ik maak kennis met nieuwe mensen en wie weet wie ik binnenkort ‘live’ ga ontmoeten?
  3. DWINGEND De enorme activiteit zorgt ervoor dat ik me een soort van schuldig voel, dat ik niet dagelijks actief ben in de MOOC.
  4. OVERWELDIGEND Ik word bedolven onder alle online reacties van meer dan 600 deelnemers. Welke van de honderden reacties op een onderdeel moet ik echt lezen? De indeling van alle ‘posts’ vind ik onoverzichtelijk.
  5. RELAXED Omdat ik zelf bepaal op welke momenten ik zin en tijd heb om mijn energie in de MOOC te steken.
  6. IRRITANT Je moet een bepaald aantal punten halen om naar het volgende level te kunnen. En ook de rankings wekken mijn irritatie op. Tja, zegt iets over mij natuurlijk.
  7. INSPIREREND Een bont gezelschap van professionals discussieert, deelt bronnen en ervaringen. Ik geeft me energie om hiervan deel uit te maken.
  8. ONBEVREDIGEND Loop ik essentiële informatie mis, omdat het mij niet lukt om alle informatie die wordt gedeeld te filteren en tot me te nemen in de beschikbare uurtjes?
  9. LEERZAAM Iedereen deelt z’n eigen visie, overtuigingen en inzichten waardoor ik mijn eigen fundament versterk.
  10. CREATIEF Veel nieuwe ideeën over manieren om te leren en te ontwikkelen. En natuurlijk ervaringen met de MOOC specifiek.

Van online naar ‘live’ ontmoeten

De MOOC zit er op. Een ervaring rijker. En… voor herhaling vatbaar! Het einde vind ik abrupt. Ineens ben je klaar! Weg actie. Gelukkig volgt een live-ontmoeting. De meet-up op dinsdag 14 februari 2017 is een leuk vooruitzicht. Ik hoop op een grote opkomst en op een ontmoeting in levenden lijve met andere deelnemers.

Ik vind zo’n meet-up ook spannend: hoe herken je elkaar? Want namen onthouden is niet mijn sterkste kant. En ik ben tegen die tijd echt vergeten wie welke reactie gepost heeft. Vooral heb ik veel zin in de meet-up. Als de uitwisseling net zo soepel verloopt als dat tijdens de MOOC gebeurde, komt het voor mij helemaal goed!

Kortom: een verrassende belevenis. Ik blijf MOOC’en!  

Tags: , ,
Comments (2)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Visit Us On TwitterVisit Us On Linkedin